Maker van ‘Warme Wiebel Wintertenen’ en ‘Dansende Dieren Deuntjes’
Rosanne Wiertz
Rosanne Wiertz was vanaf 2015 onderdeel van Onder het Buro. Ze speelde de voorstelling ‘Warme Wiebel Wintertenen’ en ‘Dansende Dieren Deuntjes’. Inmiddels heeft Suzanne Bruning de voorstellingen van Rosanne overgenomen en gaat Rosanne zich meer richten op het lesgeven.
Hoe was het om voor het eerst een voorstelling voor peuters te maken?
Spannend! En leuk! Maar ook wel een uitdaging. Een voorstelling is natuurlijk heel anders dan een les en vergt ook een andere manier van denken. Zeker in het begin dachten we veel te ingewikkeld. Ondanks dat Susan en ik het soms best pittig vonden hebben we heel veel gehad aan de tips en ondersteuning van Karin.
Hoe ben je als maker gegroeid door het spelen voor deze doelgroep? Wat heb je over jezelf als maker ontdekt?
Ik had helemaal geen ervaring met het spelen en maken voor deze doelgroep dus in die zin heb ik zeker een heleboel geleerd. Bijv. hoe je met eenvoudige middelen de toch vaak korte peuterliedjes interessant houdt op een podium (wat ik overigens leuker en makkelijker vind wanneer je met z’n tweeën speelt), hoe belangrijk de afwisseling tussen beweging en luisterliedjes is etc. Ik heb ook geleerd dat ik nog een heleboel te leren heb als maker en niet altijd goed kan inschatten of iets wat ik heb bedacht op een podium overkomt.
Wat heb je in zakelijk oogpunt geleerd door de voorstelling?
Dat als je een voorstelling wilt spelen, je er ook tijd voor vrij moet maken (duh! Maar echt als in: vaste ‘vrije’ momenten in de week waarop je kunt spelen). Dat vond ik in dit geval lastig omdat het lesgeven een stabielere bron van inkomsten is en ik liever niet minder voor de klas wilde staan. Wat natuurlijk als consequentie had dat we niet zo veel konden spelen.
Heeft de samenwerking met Onder het Buro bijgedragen aan je ontwikkeling als jeugdtheater maker, zo ja hoe?
Zeker, tijdens mijn opleiding lag de focus voor op het lesgeven en maken van lesmateriaal etc. Door de samenwerking met OHB heb ik nu een veel beter beeld van wat erbij komt kijken als je een voorstelling maakt en speelt.
Welke ambities heb je voor de toekomst als jeugdtheatermaker of daar buiten? Heeft Onder het Buro bijgedragen aan het ontdekken van deze ambities?
Vooralsnog ga ik me weer helemaal richten op het lesgeven. Ik merk dat ik het fijn vind om stabiliteit te hebben en het spelen naast het fulltime lesgeven vaak best veel was. Ik sluit zeker niet uit dat ik in de toekomst toch weer met een voorstelling aan de slag zou willen. In dat geval zou ik heel graag met een groepje (muzikanten) samenwerken zodat de voorstelling muzikaal prikkelender en uitdagender wordt. Alleen of met z’n tweeën vond ik dat soms toch wat beperkt. De doelgroep peuter/kleuter zal het wel blijven denk ik, dat is toch echt mijn favoriet!